رییس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

رئیس شورای شهر مشهد: اختلافات اعضا، انسجام شورا را از بین نمی‌برد | مردم به خاطر کنسرت به ما رأی ندادند، مردم به اخلاق رأی دادند

  • کد خبر: ۵۳۲۲۹
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
رئیس شورای شهر مشهد: اختلافات اعضا، انسجام شورا را از بین نمی‌برد | مردم به خاطر کنسرت به ما رأی ندادند، مردم به اخلاق رأی دادند
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت:  یلدا به‌علت یک دقیقه‌ پربرکت، بلندترین شب سال و از عناصر جدایی‌ناپذیر هویت ایرانی اسلامی است.

جانقربان| شهرآرانیوز، محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، در آغاز این نشست خبری با تبریک روز پرستار گفت: این روز را به همه پرستاران به‌ویژه پرستاران خط مقدم کرونا، مادران و همسرانی که به‌معنای عام پرستاری خدمت می‌کنند، تبریک می‌گویم.

وی افزود: یلدا به‌دلیل یک دقیقه پربرکت یلدا نام گرفته است. از موجودیت‌های فرهنگی ما، محوریت پاسداشت خانواده است که متأسفانه امسال نمی‌توانیم مانند هرسال دورهمی برگزار کنیم. از همه شهروندان می‌خواهیم که این دورهمی را به تأخیر بیندازند و باوجود اینکه آمار کرونا کم شده است، مراقبت کنیم.


وی با اشاره به نقش رسانه‌ها افزود: باتوجه‌به بیانات مقام معظم رهبری، رسانه‌ها باید در افزایش آگاهی جامعه و ایجاد فضای نیک‌اندیشی به مسئولان تلاش کنند و نباید مردم را بدبین کنند؛ نقد باید منصفانه باشد. زمان خط‌کشی‌ها گذشته است و هرکسی که دل در توسعه شهر دارد، باید منصفانه به میدان بیاید. نگاه ما نگاه تعاملی و منصفانه است.


حیدری در ادامه با بیان اینکه رفتار‌های تخریبی و انتخاباتی دیگر برای مردم جاذبه ندارد و مردم دراین‌زمینه منتقدان خوبی هستند، افزود: تخریب را کنار بگذاریم و شاخص‌ها را بسنجیم. مردم باید شاخصی مبنی بر منطق مدنظر داشته باشند و بدانند که آنچه بیان می‌شود با چه دیدگاهی است. مردم باید بدانند و خودشان قضاوت کنند.

 

به گفته وی، خوشبختانه هم‌افزایی خوبی در این سال‌ها شکل گرفته است و کمک مردم را داشته‌ایم. ۷۰۰ لایحه، ۷۸۴ مصوبه، ۱۴۵ طرح و ۱۲۳۸ کمیسیون تخصصی در این دوره بوده که نسبت به دوره گذشته در همه حوزه‌ها رشد کرده است. ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای امسال در نظر گرفته شده که بیش از ۵ میلیارد تومان افزایش داشته است. فقط ۶ درصد از این افزایش، افزایش هزینه است و هزینه‌های جاری کنترل شده و حدود ۷۵ درصد مربوط به حوزه‌های عمرانی است.


به‌گفته وی، یکی از مسائل مهم ما حاشیه شهر یا شعار توسعه متوازن و عدالت‌محور است و سرانه‌ها در این مناطق افزایش یافته است. درآمد شهرداری از مناطق کم‌برخوردار ۵۱۸ میلیارد تومان است، ولی پنج‌برابر بیشتر از این مبلغ در این مناطق هزینه می‌شود. پروژه‌هایی که در این مناطق اجرا می‌شود، راهبردی است. کارکرد‌های حمل‌ونقل یکی از نکات مدنظر بوده و با این کار اقتصاد زمین و مالکیت ارتقا یافته است.


حیدری در ادامه این نشست گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با ۴۰ میلیارد تومان بودجه‌گذاری در باغ‌موزه دفاع مقدس، ۱۲ میلیارد تومان برای آسایشگاه معلولان و ۹۰۰۰ شهید از ۱۱ هزار شهیدی که اسامی آن‌ها روی معابر رفته است، از دیگر اقدامات است. معافیت‌هایی برای خانواده ایثارگران در زمینه عوارض شهرداری نیز در نظر گرفته شده است. اصلاح معابر برای عابران پیاده نیز از برنامه‌های مدنظر بوده است. همچنین چهارراه‌ها اصلاح و برای عبورومرور فرهنگ‌سازی خواهد شد.

 

کارخانه نوآوری مشهد در بهترین نقطه شهر مشهد

وی ادامه داد: کارخانه نوآوری نیز در روز‌های آینده در بهترین نقطه شهر، میدان کوکا، بهره‌برداری خواهد شد، فضایی برای کار‌های نوآوری و خلاقانه و مکانی برای تبدیل ایده‌ها. این کارخانه با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار راه‌اندازی خواهد شد و ایده‌های خلاقانه تا اشتغال حمایت می‌شوند. بومی‌سازی قطعات قطارشهری نیز اکنون در این کارخانه آغاز شده است و نویدی برای شهر است.

 

حیدری ادامه داد: در حوزه جهش تولید برنامه مهم ما کارخانه نوآوری است. علاوه بر این ما مصوبه ای را تصویب کردیم مبنی براینکه تهیه مواد اولیه از تولیدات داخلی باشد و بیش از ۹۰ درصد از خریدهای حوزه گل و گیاه با محوریت تولیدات داخلی انجام می شود.


حیدری ادامه داد: حوزه کشف‌رود نیز که همیشه موجب نگرانی‌هایی بود، با ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار درحال بازسازی است. ۶۰ میلیارد تومان نیز برای سامان‌دهی فاضلاب این منطقه در نظر گرفته شده است و ۳۰۰ هکتار نیز درخت‌کاری انجام خواهد شد.


به‌گفته وی، در حوزه فضای سبز، ۲۱۰۰ هکتار در گذشته فضای سبز ایجاد شده که در ۳ سال شورا این رقم سه‌برابر شده است. در این پروژه از افرادی به‌کارگیری می‌شود که کار خود را از دست داده‌اند.


وی در ادامه با بیان اینکه طرح سایه‌بان مهر نیز با کمک دادگستری انجام شد، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد کودکان در طرح سامان‌دهی کودکان کار اتباع هستند که به خانواده‌ها داده تحویل شده‌اند.


به‌گفته وی، معتادان متجاهر دیگر مشکل ماست که این مشکل با استفاده از گرم‌خانه‌ها درحال حل‌شدن است و شورای شهر با هدف زیباسازی شهر وارد این طرح شده و در آن سرمایه‌گذاری کرده است.


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: موضوع دیگر سرانه هزینه هر شهروند برای شهر است. در سال ۹۶ این عدد ۳۳۰ هزار تومان بوده، اما در سال ۹۹ این عدد چهاربرابر شده و به حدود یک میلیون تومان رسیده است. هزینه‌های عمرانی نیز برای هر شهروند پنج‌برابر شده است.


رئیس شورای شهر مشهد درباره تحقق وعده‌ها گفت: مردم به شورا امید بسته‌اند و بسیاری از گره‌های چندساله باز شده است. مردم کارآمدی را در این شورا درک کرده‌اند. برآیند کار مثبت بوده است. در موضوع انتخابات، شورا برنامه‌ای ندارد. افراد می‌توانند در حوزه تشکل‌های سیاسی برنامه داشته باشند، ولی در شورا برنامه‌ای وجود ندارد و ما به‌دنبال تحقق وعده‌های مردمی هستیم.

 

موضوع منابع پایدار اراده ملی می‌خواهد

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با بیان اینکه درآمدهای پایدار شهری به اختیاراتی برمی‌گردد که دولت به ما می‌دهد و لایحه منابع پایدار که درباره آن بحث شد، مشکل این منابع را حل نمی‌کند و امسال برخی از آن‌ها هم حذف شده است، افزود: دولت نیز به درآمدهایی که مجلس برای ما تعیین کرده است، عمل نمی‌کند. موضوع منابع پایدار اراده ملی می‌خواهد.


حیدری ادامه داد: در مشهد در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا موفق نبوده‌ایم، آن‌هم به‌دلیل مشکلاتی که در کشور وجود داشت. سرمایه‌گذاری آقای ثابت، هرچند یک سرمایه‌گذار خارجی نیست، همچنان ادامه دارد.

 

اختلافات اعضا، انسجام شورا را از بین نمی‌برد

وی افزود: اختلافات اعضا، انسجام شورا را از بین نمی‌برد. آقای حاجیان دغدغه‌های جدی دارند و دیدگاه‌هایی را بیان کردند. در مجموعه کاری اجرا نمی‌شود و اتفاقاتی رخ نمی‌دهد که از دید دستگاه‌های نظارتی دور بماند.


به‌گفته وی، متهم به تبانی‌کردن بی‌انصافی است و اشراف نظارتی در این دوره بی‌سابقه است. این موضوع با مفهوم اهمال‌کاری تفاوت دارد. روش‌هایی برای کمترشدن هزینه‌ها پیاده شده است که با تبانی تفاوت دارد.


وی ادامه داد: کارها با احساس مسئولیت انجام می‌شود و اختلاف در حوزه المان‌ها یک اتفاق کارشناسی بوده است، نه تبانی. شورا باحساسیت کمیته شفافیت را راه‌اندازی کرده است و تاکنون ۲۶ جلسه برگزار شده و فقط ۲ مصوبه از این شورا تاکنون اجرا نشده است.


حیدری خاطرنشان کرد: در سامانه فاش نیز به‌دنبال شفافیت بوده‌ایم. این کار یک فرایند است. در این حوزه شاید به ۱۰۰ نرسیده باشیم، ولی به ۷۰ رسیده‌ایم. این سامانه حلقه اتصال به دیگر سامانه‌هاست و همه حوزه‌ها را نمایش می‌دهد. تاریخ انتصاب و مدارک مدیران نیز به‌زودی در این سامانه قرار می‌گیرد. سامانه املاک شهرداری نیز ایجاد شده و بیش از ۱۰ هزار ملک در آن ثبت شده است.


به گفته وی، موضوع تعارض منافع نیز در این دوره مطرح شده است و کارشناس در منطقه خودش حق اعمال نظر ندارد. برای رسیدن به شفافیت تلاش‌هایی شده است و تا رسیدن به نقطه ۱۰۰ تلاش خواهیم کرد.

 

مردم به خاطر کنسرت به ما رأی ندادند، مردم به اخلاق رأی دادند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه با بیان اینکه مردم با شعار ما می‌خواهیم کنسرت برگزار کنیم، به ما رأی نداده‌اند و محور تبلیغاتی هیچ‌کدام از اعضا این موضوع نبوده است، افزود: چالش‌های جدی در مدیریت شهری و مردم دیدیم.

مردم به اخلاق رأی دادند و تفاوت‌ها را در فضای شهری می‌بینند و آگاه به مسائل هستند. در حوزه عملکرد اجتماعی از عملکرد خود دفاع می‌کنیم.

حیدری همچنین درباره مازاد نیرو در شهرداری گفت: در شهرداری چارت تشکیلاتی داریم و حدود ۴ هزار نفر از این چارت فراتر هستند که در حوزه‌های شهری درحال فعالیت هستند. تلاش‌هایی با وزارت کشور برای توسعه این چارت در حال انجام است و برای برگزاری آزمون استخدامی با وزارت کشور به نتیجه نرسیدیم.

 

مسیر‌های تاریخی باید احیا شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه با اشاره بر اینکه در بافت اطراف حرم توجه به زیرساخت‌ها و ره باغ هاست با نماد‌هایی از زیارت که زائر را وارد فضای معنوی کند، افزود: این در گذشته مانند بازار‌های متناسب با فضای معنوی هم بوده است، اما الان به هم ریخته است از نظر ما این مسیر‌های تاریخی باید احیا شود.


به گفته وی، در طرح تفضیلی شورا اختلافاتی در حوزه بافت اطراف حرم دارد که وزارت مسکن آن را طی می‌کند و راه خطایی است. متاسفانه در این مسیر شهرداری و مدیریت شهری حذف شده است. این موضوع را به نمایندگان مجلس اعلام کرده ایم که از نظر ما این مسیر غیر قانونی است و به نتیجه نخواهد رسید.


حیدری خاطرنشان کرد: انتظار داریم به مدیریت شهری در این حوزه توجه شود و مردم در جریان طرح قرار بگیرند. باید به مردم بگویند که در این طرح چه اتفاقی برای بافت اطراف حرم رخ خواهد داد. مشکل ما در بافت اطراف حرم این است که طرحی فرآیند را طی می‌کند که مدیریت شهری در آن نقشی ندارد.

 

نامه محرمانه فرمانداری در مخالفت با نام‌گذاری خیابان شجریان در مشهد

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با بیان اینکه فرمانداری در نامه‌ای محرمانه نامگذاری خیابان ارشاد به نام محمدرضا شجریان را رد کرد.

به گفته وی، توضیح ما وجه موسیقیایی استاد بود و اینکه ایشان را فرزند مشهد می‌دانیم. ادله را مجدد به فرمانداری ارسال کردیم که هنوز پاسخی در این خصوص دریافت نکرده ایم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آینده طرح میدان شهدا چگونه خواهد بود، گفت: در خصوص طرح میدان شهدا در حال حاضر متوقف شده و شعاع آن را کاهش داده ایم. طرح‌ها اصلاح شده است و دلیلی برای مداخله بیش از وجود ندارد. قلعه آبکوه و قلعه وکیل آباد نیز از دیگر طرح‌هایی است که در حال بررسی است و تا حد امکان طرح‌ها کوچک شده و در حد ضرورت خرید انجام خواهد شد.
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->